HTML

Vegyes

Friss topikok

Címkék

agárkosbor (1) akác (2) akácvirágos gyögynövényes méz (1) alma (2) almaecet (1) álmatlanság ellen (1) Apicius (1) apiterápia (1) aranyvessző (1) arctonik (1) aszalt sárgabarack (1) A négy évszak (2) A római konyha (1) barna ásóbéka (2) befőttek (3) befőzés (14) békamentés (2) bodza (2) bodzavirágos gyógynövényes méz (1) böjti levesek (1) borsmenta (1) bujdosó mák (fehér) (1) burgonya (2) citromfű (2) Collner Vincze (1) csalán (2) cseh kucsmagomba (5) cseresznye (2) csipkebogyó (2) csipkebogyólekvár (1) csipkebogyó tea készítés (2) cukkini (1) cukkinivirág (1) cukormentes tartósítás (6) Czifray István (5) díjak (1) dió (3) ecetkészítés (1) egytál (6) ernyős sárma (1) ezmegaz (12) Farmos (1) Farrmos (1) fejfájás elleni (1) fekete dió (1) főétel (5) fokhagyma (1) fürgegyík (1) Füves könyv (2) galagonya (1) gasztroajándék (1) gesztenye (1) Gillich István (1) gluténmentes (3) gombák (3) gombatartósítás (1) gombatermesztés (1) gőzben tartósítás (1) gyógygombák (2) gyógynövények (9) gyógynövényes méz (5) gyógynövényes méz készítése (1) gyógyteák (1) gyomorfekély kezelése (1) hajdinaliszt (1) hársafavirág (1) hársfa (1) hársfa levélrügy (1) hársfa rügy (1) hashajtó (1) házi kozmetikum (1) hecsedli (1) homoki gyík (1) homoki nőszirom (1) ibolya (4) idegnyugtató (1) illatos almaecet (1) imazalil (1) Iris pseudacorus (1) izzasztószer (1) játék (1) jégsaláta (1) kamilla (1) káposzta (1) karácsony (1) kékbegy-tanösvény (1) kekszek (2) kenyerek (1) késői laskagomba (1) köhögéscsillapító (1) kökény (1) kökénylekvár (1) komló (5) könyvajánló (1) köptető (1) környezet (1) körömvirág (1) körte befőtt (1) Kossuth Lajos (1) krémsajt (1) kucsmagomba (6) kucsmagombás receptek (1) kucsmagomba tartósítás (1) kukoricaliszt (3) Leányvár (1) lecsepült veronika (1) Legújabb magyar szakácskönyv (1) lekvárok (3) Lénárd Sándor (1) levesek (2) M.Tótfalusi (1) Magyar Elek (1) Márai Sándor (6) mártások (2) martilapu (2) masa harina (1) mazsola (1) medvehagyma (10) Medve Imre (1) meggy (2) Melissae officinalis (1) Mende (1) menta (1) mentaszörp (1) mocsári gólyhír (2) mocsári nőszirom (1) nádcukor (1) napi határ (17) Napsütötte Toszkána (1) nektarin (1) november (2) nyombélfekély kezelése (1) olívaolaj (1) ortofenil-fenol E-231 (1) ősz (1) őszibarack befőtt (1) osztrák csészegomba (2) oxálsav (1) papaver dubium (1) paradicsom (2) parmezán (1) pásztortáska (1) piros árvacsalán (3) piros csészegomba (1) pisztiricgomba Polyporus squamosus (1) pitypang (1) prokloráz (1) Radványszky (1) Radványszky Béla (1) rágcsa (1) Régi magyar szakácskönyvek (1) ribizli (1) rizs (4) ropi (1) rózsa (1) rózsás almaecet (1) rózsavíz (1) salátaboglárka (2) saláták (3) sárgabarackdzsem (1) sárgabaracklekvár (1) sárgarépa (2) sárga nőszirom (1) sárga tyúktaréj (1) sásliliom (1) savanyúkáposzta (1) sós krémek (1) spenót (8) sütik (2) szakácskönyvek (4) Szakácskönyv a római kórból (1) szószok (1) Tápió-vidék (1) tartósítás (7) tartósítószermentes tartósítás (7) tavaszi hérics (1) tejföl (2) téli fülőke (2) tibkenzanol E-233 (1) Tiliae officinalis (1) tojás (3) tojásos ételek (2) tortilla (1) tyúkhúr (3) újhagyma (1) vadkörte (1) vadszederlekvár (1) vaníliás-levendulás sárgabaracklekvár (1) vaníliás-rumos sárgabaracklekvár (1) vaníliás sárgabaracklekvár (1) vegyes befőtt (1) vérehulló fecskefű (1) vesekő kialakulása (1) videók (1) viola odorata (1) vizisikló (1) Vízparti Élet Háza (1) zabpehely (2) zamatos turbolya (4) Zilahy Ágnes (1) zöld turmix (2) Címkefelhő

Indafotó képek

Indavideó

Cukor és tartósítószermentes gőzölt cseresznye és meggy

2013.06.21. 06:31 pestro




Korábban posztoltam ezt a módszert, ami az 1840-es kiadású Czifray-féle szakácskönyvben  fellelhető és kicsit pontosabban Kapitán  Mária 1936­-os szakácskönyvében. 

A módszer lényege nagyjából, hogy az előkészített gyümölcsöt üvegekbe tesszük, úgy hogy ne legyen teljesen tele,  lezárjuk az üvegeket, majd gőzölőedénybe helyezzük. Az edényt vízzel megtöltjük, úgy, hogy ne lepje el a víz, majd alacsony hőfokon el kezdjük  melegíteni. Amikor elkészült, vagy kivesszük  vízből, vagy a vízben hagyjuk kihűlni. Szárazra töröljük és kész.

Most, hogy ténylegesen el akartam tenni, jobban elmélyedtem Kapitán Mária könyvében: 

Úgy is el lehet végezni a gőzölést, hogy az üvegeket teljesen a vízbe merítjük, vagy a fentiek szerint járunk el. (ezt nem mertem).

A gőzölési idő és hőmérsékelet  gyümölcsfajtánként (puhább húsú gyümölcsök rövidebb idő, keményebb húsú gyümölcsök hosszabb gőzölési idő)változik. (Mivel ez úgyis  tesztverzió így a meggyet és cseresznyét együtt készítettem, de külön jobb lett volna).

Ha nincs gőzölőedény (amiről fogalmam sincs hogy pontosan milyen), akkor egy betétet javasol a gőzölőedényként alkalmazott edény aljára az egyenletes hőelosztás miatt. (Egy edénytartót tettem  a fazékba).

A gyümölcsöket  jó alaposa megmostam, a szárakat leszedtem. újra leöblítettem és kimagoztam, majd az előzőleg előkészített (már minden befőzésnél leírtam, a technikámat, most nem írom le) üvegekbe tettem és lenyomogattam. Kb. 1 cm-nyi rést hagytam minden üvegben, majd az üvegeket lezártam. Beletettem a fazékba, pont öt üveg fért bele, megtöltöttem vízzel úgy, hogy kb. 1 cm-nyi kilátszódjon az üvegekből, majd a fazekat lefedtem. Takarékon el kezdtem melegíteni, kb.20 percnél gyöngyözött, további 25 percig gőzöltem. Elzártam a melegítést és a vízben hagytam kihűlni. Este készítettem, reggel vettem ki a vízből.
Itt elvben kész volt. 

A gyümölcs nem enged annyi levet, ami elegendő lenne, hogy a gyümölcsöt teljesen elfedje, így kíváncsian várom mi lesz azzal ami felül van lé nélkül. Úgy láttam, ez másoknál is így van. Erdőkóstoló és Judu it tett el ezzel illetve hasonló módszerrel gyümölcsöt.

Nekem itt nem lett vége, rácuppanós(biztonsági) fedőkkel zártam le, de mivel  vízben hagytam kihűlni, nem volt fejtetőre állítva így nem tudott vákum képződni és a biztonsági tető úgy viselkedett, mintha nem lenne jól lezárva.
Az üvegeket visszatettem a vízbe, újra felmelegítettem, majd kivettem és fejtetőre fordítottam és szárazdunsztba tettem. Ma amikor kivettem a dunsztból, semmi nem változott, a biztonsági tetőt változatlanul be lehet nyomni. Igen sajnálnám, ha a sok munkám és izzadásom hiába lett volna:)

Valaki készített ilyet biztonsági tetővel, nála mi a helyzet? 


Szólj hozzá!

Címkék: meggy cseresznye befőzés cukormentes tartósítás

A bejegyzés trackback címe:

https://vegyesblogger.blog.hu/api/trackback/id/tr586308790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása