HTML

Vegyes

Friss topikok

Címkék

agárkosbor (1) akác (2) akácvirágos gyögynövényes méz (1) alma (2) almaecet (1) álmatlanság ellen (1) Apicius (1) apiterápia (1) aranyvessző (1) arctonik (1) aszalt sárgabarack (1) A négy évszak (2) A római konyha (1) barna ásóbéka (2) befőttek (3) befőzés (14) békamentés (2) bodza (2) bodzavirágos gyógynövényes méz (1) böjti levesek (1) borsmenta (1) bujdosó mák (fehér) (1) burgonya (2) citromfű (2) Collner Vincze (1) csalán (2) cseh kucsmagomba (5) cseresznye (2) csipkebogyó (2) csipkebogyólekvár (1) csipkebogyó tea készítés (2) cukkini (1) cukkinivirág (1) cukormentes tartósítás (6) Czifray István (5) díjak (1) dió (3) ecetkészítés (1) egytál (6) ernyős sárma (1) ezmegaz (12) Farmos (1) Farrmos (1) fejfájás elleni (1) fekete dió (1) főétel (5) fokhagyma (1) fürgegyík (1) Füves könyv (2) galagonya (1) gasztroajándék (1) gesztenye (1) Gillich István (1) gluténmentes (3) gombák (3) gombatartósítás (1) gombatermesztés (1) gőzben tartósítás (1) gyógygombák (2) gyógynövények (9) gyógynövényes méz (5) gyógynövényes méz készítése (1) gyógyteák (1) gyomorfekély kezelése (1) hajdinaliszt (1) hársafavirág (1) hársfa (1) hársfa levélrügy (1) hársfa rügy (1) hashajtó (1) házi kozmetikum (1) hecsedli (1) homoki gyík (1) homoki nőszirom (1) ibolya (4) idegnyugtató (1) illatos almaecet (1) imazalil (1) Iris pseudacorus (1) izzasztószer (1) játék (1) jégsaláta (1) kamilla (1) káposzta (1) karácsony (1) kékbegy-tanösvény (1) kekszek (2) kenyerek (1) késői laskagomba (1) köhögéscsillapító (1) kökény (1) kökénylekvár (1) komló (5) könyvajánló (1) köptető (1) környezet (1) körömvirág (1) körte befőtt (1) Kossuth Lajos (1) krémsajt (1) kucsmagomba (6) kucsmagombás receptek (1) kucsmagomba tartósítás (1) kukoricaliszt (3) Leányvár (1) lecsepült veronika (1) Legújabb magyar szakácskönyv (1) lekvárok (3) Lénárd Sándor (1) levesek (2) M.Tótfalusi (1) Magyar Elek (1) Márai Sándor (6) mártások (2) martilapu (2) masa harina (1) mazsola (1) medvehagyma (10) Medve Imre (1) meggy (2) Melissae officinalis (1) Mende (1) menta (1) mentaszörp (1) mocsári gólyhír (2) mocsári nőszirom (1) nádcukor (1) napi határ (17) Napsütötte Toszkána (1) nektarin (1) november (2) nyombélfekély kezelése (1) olívaolaj (1) ortofenil-fenol E-231 (1) ősz (1) őszibarack befőtt (1) osztrák csészegomba (2) oxálsav (1) papaver dubium (1) paradicsom (2) parmezán (1) pásztortáska (1) piros árvacsalán (3) piros csészegomba (1) pisztiricgomba Polyporus squamosus (1) pitypang (1) prokloráz (1) Radványszky (1) Radványszky Béla (1) rágcsa (1) Régi magyar szakácskönyvek (1) ribizli (1) rizs (4) ropi (1) rózsa (1) rózsás almaecet (1) rózsavíz (1) salátaboglárka (2) saláták (3) sárgabarackdzsem (1) sárgabaracklekvár (1) sárgarépa (2) sárga nőszirom (1) sárga tyúktaréj (1) sásliliom (1) savanyúkáposzta (1) sós krémek (1) spenót (8) sütik (2) szakácskönyvek (4) Szakácskönyv a római kórból (1) szószok (1) Tápió-vidék (1) tartósítás (7) tartósítószermentes tartósítás (7) tavaszi hérics (1) tejföl (2) téli fülőke (2) tibkenzanol E-233 (1) Tiliae officinalis (1) tojás (3) tojásos ételek (2) tortilla (1) tyúkhúr (3) újhagyma (1) vadkörte (1) vadszederlekvár (1) vaníliás-levendulás sárgabaracklekvár (1) vaníliás-rumos sárgabaracklekvár (1) vaníliás sárgabaracklekvár (1) vegyes befőtt (1) vérehulló fecskefű (1) vesekő kialakulása (1) videók (1) viola odorata (1) vizisikló (1) Vízparti Élet Háza (1) zabpehely (2) zamatos turbolya (4) Zilahy Ágnes (1) zöld turmix (2) Címkefelhő

Indafotó képek

Indavideó

Házi tejföl tejből

2013.06.15. 21:52 pestro





Gyerekként sokat jártam a nagymamámmal piacra. Imádtam, ahogy a  parasztasszonyok árulták a tejfölt, túrót, vajat és sajtot. Minden le volt takarva valamilyen fehér átlátszó anyaggal, lehetett kóstolni. A környéküket beborította egy jellegzetes savanykás illat. Azt nem tudom felidézni, hogy mibe tették a megvásárolt dolgokat, de úgy rémlik, mintha valamilyen edénnyel mérték volna ki a tejfölt. Jó sűrű, zsíros volt kicsit sárgás, finom savanykás.
Sok helyen olvastam, hogy tejből és tejfölből készítenek házi tejfölt. Általában a receptekben 1 liter tej és vagy 450 gr. vagy kicsi (gondolom 175 gr-t jelent) tejföl az alapanyag szükséglet.  Az eredmény pedig a tej plusz az oltóanyagként használt tejfölnyi mennyiségnyi tejföl. Ez elég jól hangzik, Azért persze kicsit hitetlenkedtem, mert a tejföl ugye vagy tejszín savanyításával vagy az aludtejről leszedett zsiradékból származik, az eredmény nem igazán lehetne több, mint a beletett tejföl plusz a tejben lévő tejzsír összeadódása, vagyis  az oltóanyagnál kicsivel több zsiradékot kellene visszakapnunk.
Amikor elmondtam anyának az új ismeretemet jól lehurrogott, mert nekik gyerekkorában voltak teheneik és készítettek mindenfélét a tejből, de ez nem tudott eltántorítani:)

Nézzük hogy szóltak a receptek és mi lett belőle.
Általában minden recept szerint a tejet/házi tejet  fel kell forralni, vissza kell hűteni, majd a tejföllel „beoltani”, üvegekbe tölteni, meleg helyen tartani, kb. 24 óra múlva kész a tejföl. 

Nem egészen ezt a technológiát követtem,
A  tejet felmelegítettem 40 fokra (a forralásnak úgyis csak egészségügyi kockázat csökkentő oka van), majd hozzáadtam a tejfölt és  egy habverővel homogenizáltam. Üvegekbe töltöttem, lezártam és dunsztba tettem. Valahol 24-26 óra múlva megnéztem. 

Általában három jól elkülöníthető rész volt látható. Egy zsirosabb töményebb felső réteg, egy aludtej sűrűségűnek látszó, valamint egy savós állomány.
A felső réteget lakanalaztam egy tálba, majd a joghurt sűrűségűvel próbálkoztam, de azzal már sok savó jött, így benne hagytam az üvegekben és úgy döntöttemm hogy inkább túrót készítek belőle.

Az üvegekben maradt aludtejszerűt és a savós részt egy edénybe öntöttem és lassan felmelegítettem. Arra figyeltem, hogy ne forrjon fel, amíg melegedett óvatosan néha átkevertem. Amikor kezdtek kicsapódni a fehérjék megpróbáltam leszedni, de láttam, jobban járok, ha az egészet egy gézkendőn keresztül leszűröm. Egy szűrőbe egy  gézkendőt tettem , a szűrő alá egy fazekat és beleöntöttem a fazék tartalmát.  Pillanatok alatt a savó lefolyt, már csak a megfelelő állagra kellett lercspegtetni. Nem volt kedvem mindenfélével trükközni, hogy lakáson kívűl csöpögtessem és megóvjam  az esetleges legyektől,  így a gézkendőt feltekertem egy fakanára, azt egy fazék tetejére tettem úgy, hogy ne lógjon le az aljáig és hagytam lecsöpögni.  Viszonylag gyorsan lecsöpögött.

Eredmény
Az elkészült  „tejföl” finom, de engem inkább a túróra emlékeztet, tejfölre semmiképp. A túrót kicsit száraznak ítéltem. Végül a „tejfölt” és a túrót összekevertem. Sajnos a túrót elfelejtettem megmérni, de a kettő összsúlya 27 dkg lett. (Kieg. mivel a receptek 1 L tejre vonatkoztak, így én is annyiból készítettem, de volt még 0,3 L tejem, amit joghurtnak oltottam be. Amikor láttam mi a szitu, hogy itt nem lesz több „tejföl” ezt is hozzáadtam  a túrónak készülő anyaghoz.)

Most jöjjön a matek:)
A házi tejet 170 Ft/L áron vásárolom, ugyanott a tejföl 350 Ft/0,5 L, a túró 900 Ft/kg + üzemanyag ktg:).
1,3 L Tej 221.-Ft, 450 gr. előflórás tejföl              300.-Ft (ez most nem a tejestől volt) ez 521.-Ft. 
Tejfölöm nem lett, ellenben lett túróm jóval magasabb önköltségiáron és a művelet során képződött rengeteg mosatlant és energiát nem számoltam bele ebbe:) Nem biztos, hogy megismétlem ezt a deficites projektet az amúgy rendkívül jó élettani hatással bíró rengeteg savóért:)

Attól függetlenül, hogy nekem túróm lett tejföl helyett, biztos lehet ilyet készíteni, mert  ha beütjük a keresőbe, hogy házi tejföl készítése, 138 000 találat van.:)

Ezt a módszert most találtam, ha egyszer, mondjuk tejromlás okán mégis túrókészítésre adnám a fejem, ezt kipróbálom.

„Ha megvan a szép aludttej, mondjuk egy tálban, akkor vizet forralok egy annál nagyobb edényben, amibe bele tudom mártani a tejes tálat. Ha forr a víz, beledugom, erre összekap az aludttej: a sárgás, áttetsző savó elválik a kicsapódott fehér színű fehérjétől. Lehet forró vízbe dugás nélkül is próbálkozni: magát az aludttejet is lehet melegíteni / forralni. Ekkor fordulhat elő, hogy a túró száraz lesz, mint a bolti. Ezt úgy lehet elkerülni, hogy nagyon lassan, és rövid ideig kell forralni az aludttejet, vagy érdemes mégis a vízbemártós módszernél maradni, és gyönyörű, szaftos, szinte már krémes túró lesz az eredmény. Leszűrve az anyagot, felakasztva egy ruhában, nagyjából fél nap alatt meglesz a túró.”


Ezeket néztem a készítés előtt

Szólj hozzá!

Címkék: tejföl

A bejegyzés trackback címe:

https://vegyesblogger.blog.hu/api/trackback/id/tr686308793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása